پروژه ایمیل بومی این امکان را برای کاربران فراهم می نماید تا با استفاده از هر ابزاری که امکان اتصال به اینترنت را داشته باشد و از پروتکل  IMAP یا پروتکل SMTP پشتیبانی کند، ایمیلهای دریافتی خود را مشاهده نمایند. با کمک این پروتکل ها می توان ایمیلهای خود را در تمام نرم افزارهای که از این پروتکل ها پشتیبانی می کنند مشاهده نمود، نرم افزارهای از قبیل outlook، نرم افزارهای موبایلی و ... . با توجه به ویژگی های مهم خدمات پیامکی، تمام پیامکهایی که میان این سامانه و کاربر، ردوبدل می شود با سامانه پیام رسان بومی نسیم (بامداد)، یکپارچه می‌شود و در این سامانه قابل مشاهده می‌باشد. در این سامانه از سرویس amavist بعنوان آنتی اسپم و از سرویس clam بعنوان آنتی ویروس استفاده شده است، در زمان دریافت یک ایمیل، سرویس amavist ایمیل را بررسی کرده و براساس سیاستهای تعیین شده به آن امتیاز می‌دهد و وضعیت اسپم بودن ایمیل را مشخص می نماید. در سامانه ایمیل النون امکان فیلتر کردن ایمیل های دریافتی وجود دارد، بدین معنی که کاربر می‌تواند یک فیلتر تعریف نماید که زمانیکه یک ایمیل از آدرس خاصی، دارای کلمه خاصی در متن یا در آدرس فرستنده و ... بود، فعل خاصی مانند، انتقال ایمیل به پوشه خاص، ارسال یک پیامک، حذف ایمیل و ... صورت پذیرد. در صورتی که کاربران ایمیل در تعامل با افرادی باشند که با زبان خارجی صحبت می‌کنند و با توجه به این مطلب که در حال حاضر اکثر افراد از زبان انگلیسی برای تعامل به بقیه استفاده می‌کنند، وجود این زبان در ایمیل ضروری بنظر می‌رسد. این سامانه ایمیل از دو زبان فارسی و انگلیسی بصورت کامل پشتیبانی می کند.

با توجه به اینکه پروژه ایجاد رایانامه النون از چند سال پیش شروع شده و هم اکنون در مرحله توسعه ماژول ها است، در این بخش، پروژه های اصلی توسعه فناوری که هم اکنون در جریان هستند و یا در برنامه سال آتی توسعه النون می باشند، معرفی خواهند شد. فعالیت های کلیدی پست الکترونیک بومی النون به سه بخش توسعه فناوری، پشتیبانی و توسعه بازار تقسیم می شود.

 

1.2.5 توسعه فناوری

سیستم آنتی اسپم و آنتی ویروس

اسپم ها و ویروس ها از تهدیدات هر میل سروری به شمار می روند. در سیستم آنتی اسپم باید امکان معرفی یک ایمیل به عنوان ایمیل مزاحم وجود داشته باشد. همچنین قابلیت یادگیری سیستم از مهم ترین ویژگی های این سیستم است.

فناوری توزیع کاربران در اسکیل بالا

اصلی ترین مسأله میل سرورها، قابلیت کار در مقیاس بالا است. در نسخه مولتی سرور پست الکترونیک کاربران به گروه های چند هزار نفری تقسیم می شوند و هر چند هزار نفر از کاربران در node های جدا گانه نگه داری می­شوند. در هر node نیز پایگاه داده، وب سرور، عامل انتقال ایمیل و زیرساخت نرم افزاری مدیریت ایمیل در سرورهای جداگانه توزیع شده­اند.

ایجاد قابلیت دسترسی همیشگی

از آن جایی که سرویس ایمیل یک سرویس ارتباطی بین افراد است، باید همیشه در دسترس باشد. عوامل زیادی مانند اجزای شبکه، اجزای سخت افزاری و اجزای نرم افزاری باید به درستی کار کنند تا سرویس همیشه در دسترس باشد و در صورت خرابی یک جزء کل سیستم از کار نیافتد. به منظور پایدار بودن سیستم در همه زمان­ها، باید سناریوهای دقیق، طراحی و پیاده سازی شود.

امکان یکپارچگی با سرویس های مرتبط

فراهم کردن بستر توسعه ی پست الکترونیک بومی به منظور یکپارچگی با سرویس های دیگر مرتبط با طرح جویشگر از دیگر فعالیت های کلیدی در توسعه ی این سرویس می باشد که از طریق ارائه API و وب سرویس فراهم می شود. پست الکترونیک النون این امکان را به سرویس های دیگر می دهد تا به طور یکپارچه با خدمات رایانامه، به ارائه خدمات بپردازند و محدوده کاربرد سرویس های خود را افزایش دهند. پیشنهادات یکپارچه سازی سرویس های مربوط به طرح جویشگر با سرویس پست الکترونیکی النون در فصل 1 شرح داده شده است.

 

2.2.5 پشتیبانی

توسعه سیستم های دقیق پشتیبان گیری

 از آن جا که در سرویس ایمیل داده های مربوط به کاربران بسیار کلیدی است، فرآیند پشتیبان گیری از همه اجزای سیستم، بسیار مهم تلقی می شود. پشتیبان گیری در معماری با مقیاس بالا از همه اجزای سیستم، پیچیدگی­هایی دارد که توسعه آن در دستور کار قرار دارد.

امن سازی ارتباطات و پایگاه های داده

توسعه زیرساخت امنیت در سرویس های مبتنی بر اطلاعات و ارتباطات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زیرا از طرفی از حملاتی که باعث اختلال در سرویس می شود جلوگیری می­کند و از سویی دیگر مانع از افشای اطلاعات کاربران می شود. در elenoon سرویس های اولیه ارتقای امنیت راه اندازی شده و در حال بهبود و توسعه است.

پشتیبانی با استفاده از سیستم مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM)

با توجه به اهمیت سرویس پست الکترونیکی بومی، پشتیبانی از این سرویس بسیار حائز اهمیت می باشد. به منظور مدیریت پشتیبانی خدمت فناوری اطلاعات از چارچوب ITIL استفاده می گردد که از این طریق کیفیت ارائه خدمات با سرعت و پاسخگویی بالا ارائه می شود به نحوی که بیشترین ارزش را خلق کرده و ریسک را به حداقل می رساند و در نهایت موجب رضایت مشتری می گردد. برخی از مزایای مدیریت خدمت فناوری اطلاعات براساس چارچوب ITIL عبارتند از:

  • افزایش رضایت مشتریان و کاربران با خدمات فناوری اطلاعات
  • بهبود قابلیت دسترسی خدمت، اثر مستقیم بر افزایش سود و درآمد کسب و کار
  • صرفه جویی مالی از طریق کاهش دوباره کاری، زمان تلف شده و بهبود استفاده و مدیریت از منابع
  • بهبود زمان ورود به بازار برای محصولات و خدمات جدید
  • بهبود تصمیم گیری و مدیریت ریسک

 

3.2.5 توسعه بازار

با توجه به اهمیت شناخت کافی از خصوصیات بازار هدف و پیاده سازی برنامه توسعه بازار، تیم توسعه بازار با اتخاذ استراتژی های مناسب به تجزیه و تحلیل بازار برای شناخت فضای رشد، تحلیل نیازها و فرصت های بازار برای ایجاد ارزش های جدید برای مشتریان و برنامه ریزی و پیاده سازی استراتژی توسعه بازار برای مشتریان جدید می پردازد. تیم توسعه بازار با تحلیل رفتار رقبا، مشخص کردن بازارهای بالقوه و برقراری ارتباط با ذینفعان مرتبط با هر پروژه، انتظارات و تغییر نیازها را با توجه به توسعه ی فناوری، کشف کرده و موفقیت محصول را تضمین می نمایند.

فعالیت های توسعه بازار ایمیل النون را می توان به دو بخش زیر تقسیم کرد:

1-    ایمیل سازمانی: با توجه به نیاز سازمان ها به ایمیل اختصاصی با دامنه خودشان بازار قابل توجهی در این بخش  متصور است.

2-    خدمات ارزش افزوده در ایمیل عمومی: با توجه به ویژگی های ایمیل نوآورانه النون، میتوان خدمات ارزش افزوده را در بستر آن تعریف کرد.  به عنوان مثال از آن جایی که ایمیل النون بر مبنای شماره موبایل است، شرکت های خدماتی از قبیل آب، برق، گاز و تلفن می توانند قبوض خود را به صورت تفصیلی در ایمیل النون ارسال کنند. بدون این که کاربران قبلا برای ساخت حساب مراجعه کرده باشند. این مهم با نوآوری در ارائه سرویس و مدل کسب و کار محقق شده است و مهم ترین رکن مدل کسب و کار سرویس پست الکترونیک النون است.