معاونت اجتماعی پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی در گزارشی ضمن تشریح راه‌های افزایش امنیت پست‌ الکترونیک به کاربران توصیه کرد که پس از sign out ایمیل  مرورگر را چک کنند چرا که برخی از پست‌های الکترونیک این قابلیت را دارند که بعد از خروج از آن نام کاربری را نمایش دهند.معاونت اجتماعی پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا در گزارشی اعلام کرد که امروزه

بسیاری از کاربران اینترنت برای انجام کارهای روزمره خود بمانند تجارت، احوال‌پرسی، انجام کارهای اداری و حتی ارسال کارت تبریک از پست‌الکترونیک استفاده می‌کنند. اما گاها دیده می‌شود که کاربران غافل از این هستند که ممکن است کارهای آنها ناامن باشد به همین علت به کاربران توصیه می‌شود در هنگام ارسال ایمیل موارد ذیل را در نظر بگیرند.


براساس این گزارش به کاربران توصیه شده است که چند پست‌الکترونیک داشته باشید، چرا که داشتن چندپست‌الکترونیک باعث می‌شود که خطرات کمتری شما را تهدید کند. برخی افراد به طور اشتباه فکر می‌کنند که پست‌الکترونیک مانند آدرس منزلشان است، همان طور که فکر می‌کنند که باید یک آدرس منزل داشته باشند باید حتماً یک پست‌الکترونیک نیز داشته باشند درصورتی که شما باید در مورد پست‌الکترونیک خود مانند کلیدهای خود فکر کنید ممکن است استفاده از کلیدهای مشابه برای درهای عقبی و جلویی خانه آسان به نظر برسد اما داشتن کلیدی که بتوان درها را با آن باز کرد، کاری غیرعملی و غیرایمن است.

به گزارش ایسنا، داشتن حداقل سه پست‌الکترونیک برای هرفردی الزامی است. حساب کاری شما تنها می‌تواند برای انجام کارهای اداری و گفتگوهای شما باشد، پست دوم شما برای امور شخصی و پست سوم هم برای امور متفرقه است. البته همیشه باید برای عضویت در خبرنامه‌ها و غیره از پست سوم استفاده کرد مثلاً برای استفاده در یک وبلاگ شخصی برای ارتباط با بازدیدکنندگان باید از پست سوم استفاده کرد. ضمناً پست سوم را که هر نامه‌ای را از طریق آن دریافت می‌کنید را هر شش ماه یکبار حداقل باید تعویض کنید چون بعد از مدتی که از این پست استفاده کردید توسط هرزنامه‌نویس‌ها مورد هجوم قرار می‌گیرد.

 

 هرچند وقت یکبار پست‌الکترونیک خود را پکسازی کنید

 

در این گزارش به کابران توصیه شده است که حساب خود را برای مدت طولانی پر از هرزنامه نگه ندارید. این موضوع بسیار عادی است که بعد از مدتی پست شما پر از هرزنامه شود، شما در یک خبرنامه عضو می‌شوید و آنها برای شما پست قرار می دهند، وقتی این اتفاق می‌افتد تعداد زیادی نامه با پیوست به حساب شما ارسال می‌شود و شما باید هر روز از میان تعداد زیادی هرزنامه، نامه‌های خود را جستجوکنید و برای جلوگیری از این مشکل شما باید هرچند وقت یکبار پست‌الکترونیک خود را پکسازی کنید.

 

پس از sign out ایمیل خود حتما مرورگر را چک کنید

 

براساس گزارش پلیس فتا، یکی از نکاتی که در امنیت پست الکترونیک حائز اهمیت است توجه کافی به این نکته مهم است که هنگام خروج از پست الکترونیک گزینه sign out را کلیک کنید و بعد از این کار حتماً مرورگر خود را ببندید، زیرا بعضی از پست‌های الکترونیک این قابلیت را دارند که بعد از خروج از آن نام کاربری شما (البته نه رمزعبورتان) را نمایش می‌دهند، این موضوع خطر کشف رمز پست الکترونیک شما توسط اخلالگران را بیشتر می‌کند.

به گزارش ایسنا، حذف تاریخچه و رمز عبور مرورگر یکی از نکات مهم دیگر است. اگر شما از یک رایانه عمومی استفاده می‌کنید حذف تاریخچه و رمز عبور و داده‌هایی که ذخیره شده‌اند، از موارد بسیار مهم برای حفظ امنیت پست‌الکترونیک است چراکه بیشتر مرورگرها سایت‌هایی را که مشاهده کرده‌اید در خود ذخیره می‌کنند و رمز عبورها و اطلاعات شخصی شما را که برای پرکردن یک فرم وارد کرده‌اید در خود نگه می‌دارند تا بعدها اگر بخواهید فرم مشابهی را پر کنید به شما کمک کنند، در صورتی که اگر این اطلاعات به دست یک سوء‌استفاده‌گر بیفتد می‌تواند اطلاعات پست الکترونیک و اطلاعات بانکی شما را بدزدد و از آنها سوء‌استفاده کند بخاطر اهمیت این مسأله مهم است کاربران تازه کار اینترنت روش پاک‌کردن حافظه مرورگر را در رایانه‌های عمومی بدانند تا از لو رفتن آن جلوگیری شود.

 

به گزارش ایسنا، همچنین پلیس فتای ناجا در ادامه این گزارش عنوان می‌کند که یکی دیگر از نکات قابل توجه استفاده از پست الکترونیک غیرایمن برای ارسال و دریافت اطلاعات است. شرکت‌های بزرگ و بخصوص تجاری هزینه زیادی را برای ایمن بودن شبکه‌های رایانه‌ای و پست الکترونیک خود پرداخت می‌کنند اما با این وجود برخی از کارمندان بی‌دقت از کنار این نکته بسیار به سادگی عبور کرده و از حساب پست‌الکترونیک شخصی خود برای انجام کارهای تجاری و ارسال اطلاعات محرمانه استفاده می‌کنند، مطمئناً با این کار امنیت شرکت و کار خود را با ارسال اطلاعات مهم از دست می‌دهند.