1.2.1 موارد یکپارچه شده در پست الکترونیک النون

  • در خدمات النون، امکان یکپارچگی با خدمات پیام رسان شرکت فراهم شده است.
  • در رایانامه النون، از خدمات خطایاب بومی استفاده می‌شود (اما به صورت برون‌خط).
  • در میان خدمات النون، نقشه بومی ایران نیز ارائه شده است.
  • سرویس تقویم از دیگر موارد یکپارچه شده با سرویس پست الکترونیک النون می باشد.
  • سرویس ایجاد Task و یادداشت نیز به صورت یکپارچه با سرویس رایانامه ی النون ارائه شده است.

توضیحات کامل مربوط به خدمات یکپارچه شده با خدمت رایانامه النون شامل تصاویر سرویس ها، سناریوی عملکرد، موارد قابل توسعه در سرویس های یکپارچه شده به تفصیل در زیرفصل 6.3.2 آورده شده است.

در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین این موارد پرداخته می‌شود.

2.2.1 خدمات ذخیره سازی ابری (درایو مجازی)

خدمات «ذخیره سازی ابری» (درایو مجازی) یا به عبارتی، خدمات میزبانی و به‌اشتراک گذاری برخط مستندات را می‌توان امروزه به عنوان یکی از خدمات پایه‌ای اینترنتی به شمار آورد که از سال‌ها پیش، خدمات دهندگان بسیاری در دنیا ارائه این خدمات را آغاز کرده‌اند.

شرکت النون نیز مانند چند شرکت فعال دیگر کشور در این حوزه، برای این خدمت، تلاش‌هایی را آغاز کرده است. اما متأسفانه به دلیل هزینه‌های توسعه و نیز هزینه‌های بالای مباحث زیرساختی (مرکز داده، سخت افزار، شبکه و پهنای باند و...) گسترش این خدمات در حد معیارهای جهانی امکان پذیر نشده است.

در این مسیر، نه تنها از آخرین فناوری‌های روز دنیا استفاده می‌شود، بلکه از نظر کمیت و کیفیت خدمات نیز، تجربه کاربری رضایت‌بخشی را برای کاربران به ارمغان می‌آورد.

از سوی دیگر، اولویت همه خدمات النون، همگرایی و یکپارچگی با دیگر خدمات شرکت (رایانامه، پیام‌رسان و...) و همچنین ارائه یک بستر باز برای دسترسی دیگر فعالان فضای مجازی از طریق واسط برنامه نویسی (API) و غیره است.

در واقع، برای رقابت با خدمات دهندگان بزرگ جهانی (و چند خدمات دهنده داخلی)، علاوه بر ارائه خدمات با کیفیت، سهل و امن، باید بتوان حجم بالایی از فضای ذخیره سازی را با هزینه‌ای کمتر به کاربران داخل کشور ارائه داد. برای این کاهش هزینه‌ها، از یک سو ارائه خدمات در بستر شبکه ملی کشور، پهنای باند ارزان‌تری و سریع‌تری را برای خدمات دهنده و کاربران به دنبال دارد، اما از سوی دیگر، باید زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری را با استفاده از آخرین فناوری‌های خدمات ابری، طوری طراحی و بهینه سازی کرد که حداکثر پایداری و امنیت را با حداقل هزینه ذخیره سازی و پردازش به صورت توأمان داشته باشد.

موارد تحقیق و توسعه خدمات ذخیره سازی ابری

  • 3 گیگابایت فضای رایگان
  • پشتیبانی کامل از زبان فارسی
  • وجود سرورهای برنامه در داخل ایران
  • قابلیت رمز گذاری روی برنامه جهت حفظ امنیت
  • شناسایی انواع فایلها و اجرای آنها داخل برنامه
  • اجرای فایلهای صوتی و تصویری
  • اشتراک گذاشتن لینک فایلها
  • قابلیت گزارشگیری از فعالیتهای انجام شده در سرویس
  • قابلیت ایجاد پوشه‌ و زیر مجموعه و انتقال فایل بین پوشه‌ها
  • امکان مشاهده جزئیات فایلها و تغییر نام آنها
  • قابلیت تنظیم برنامه، ارسال بازخورد و دعوت از دوستان
  • دسترسی به حافظه داخلی دستگاه با استفاده از file manager داخلی و بارگذاری فایل بر روی درایو

3.2.1 خدمات مکان محور و نقشه

خدمات مکان محور با امکانات نقشه و قابلیت هایی که به حوزه ی کسب و کار پست الکترونیک می دهد می تواند مزیت رقابتی زیادی را در این حوزه به وجود آورد. از قابلیت های یکپارچگی پست الکترونیک و خدمات مکان محور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دریافت آخرین اطلاعات با توجه به مکان ثبت شده از طریق ایمیل؛ مانند تغییرات در منوی رستوران ها، تغییرات آب و هوایی، تخفیفات فروشگاهی و ...
  • امکان به اشتراک گذاری مکان برگزاری جلسات و همایش ها و یا هر آدرس دیگری از طریق ارسال دعوت نامه با ایمیل
  • امکان دریافت آدرس های محلی خاص مانند آدرس مکان های گردشگری، پمپ بنزین ها یا ایستگاه های اتوبوس از طریق ارسال ایمیل به سرویس دهنده با به اشتراک گذاری مکان و دریافت آدرس های مورد نظر

4.2.1 شبکه اجتماعی-پیام رسان

با توجه به فراگیر شدن شبکه های اجتماعی در بستر موبایل و دسترسی سریع و آسان این شبکه ها، یکپارچگی پست الکترونیک با شبکه های اجتماعی موجب توسعه و تسهیل کاربرد های ایمیل شده و امکان ارائه ی سرویس های کاربردی زیادی را فراهم می نماید. برخی از این خدمات عبارتند از:

  • امکان اتصال ایمیل به شبکه اجتماعی-پیام رسان به منظور آگاهی سریع از ایمیل های دریافتی و امکان پاسخ به آن
  • امکان به اشتراک گذاری مخاطبین در ایمیل و شبکه اجتماعی  به منظور دسته بندی ایمیل ها با توجه به علایق افراد
  • ایجاد کانال های تخصصی و دعوت از افراد با توجه به علاقه مندی آنها از طریق بانک اطلاعاتی ایجاد شده

5.2.1 سامانه های پرسش و پاسخ

مهمترین مواردی که در سامانه های پرسش و پاسخ به عنوان یک پارامتر اثرگذار مطرح است، سرعت پاسخگویی و دسته بندی مطالب و کاربران با توجه به موضوعات مطرح شده می باشد. سرویس پست الکترونیک از طریق قابلیت هایی که در خصوص سرعت دریافت و انتقال مطالب و همچنین دسته بندی مخاطبین دارد، می تواند با یکپارچگی با سامانه های پرسش و پاسخ، اهداف فوق را برآورده نماید. قابلیت هایی که پست الکترونیک به این سامانه ها اضافه می نماید عبارتند از:

  • امکان دریافت پاسخ مربوط به سوالات مطرح شده در سامانه های پرسش و پاسخ از طریق ایمیل
  • اطلاع از آخرین سوالات و پاسخ های مطرح شده در سامانه های پرسش و پاسخ با توجه به علاقه مندی برحسب ایمیل ثبت شده
  • امکان دریافت سوالات و پاسخ به آن از طریق ایمیل توسط کارشناس مربوطه
  • امکان ارسال نظرسنجی های سامانه از طریق ایمیل

6.2.1 ترجمه ماشینی

نیازهای ارتباطی با کشورهای انگلیسی زبان به منظور پژوهش های دانشگاهی، ارتباطات تجاری و ... که از طریق ایمیل انجام می گردد، نیازمند سرویس ترجمه متون می باشد تا از این طریق امکان نگارش و یا اصلاح متون ترجمه شده را فراهم نماید. از مواردی که از طریق یکپارچگی سرویس پست الکترونیک با سرویس ترجمه ماشینی می توان بدان اشاره کرد شامل موارد زیر می باشد:

  • ترجمه مستقیم ایمیل های دریافتی غیر فارسی زبان
  • امکان ترجمه ایمیل نوشته شده به زبان های دیگر و ارسال آن به مقصد مورد نظر
  • امکان تصحیح اشکالات نوشتاری در متن ایمیل
  • پیشنهاد مترادفات واژگان نوشته شده به منظور حفظ زبان و دستور آن

7.2.1 ویرایشگر املایی Spell Check

به کار بردن واژگان درست با توجه به ادبیات غنی زبان فارسی در نگارش متون امری بسیار ضروری می باشد به طوری که می تواند با اصلاح واژگان نادرست و استفاده از الفاظ مناسب، زبان فارسی را از انحراف و جایگزین شدن عبارات نادرست به جای عبارات درست، دور نگه داشت. پست الکترونیک با توجه به کاربرد فراوانی که دارد، به راحتی واژگان میانه را منتقل کرده و به گسترش آن منجر می شود. یکپارچگی پست الکترونیک بومی با ویرایشگر املایی بومی این امکان را برای کاربر فراهم می نماید تا به راحتی به اصلاح پست خود اقدام نماید و از پیشنهاداتی که ویرایشگر به شخص می دهد، مناسب ترین واژه را انتخاب کند. از قابلیت های ویرایشگر املایی در پست الکترونیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جستجو در متن پست الکترونیک به منظور یافتن اشکالات نگارشی
  • امکان ارائه پیشنهادات مختلف با توجه به مکان قرار گیری کلمه در جمله
  • ارائه واژه ی کامل در مواردی که بخشی از یک کلمه نگارش نشده و یا از حروف بیشتری استفاده شده باشد
  • امکان جایگزینی کلمات نادرست با پیشنهادات ویرایشگر املایی در جمله و یا تمام متن